شما اینجا هستید

آب، برق، انرژی » ۵ درصد مشترکان برق در ایلام بیش از الگو مصرف می‌کنند

به گزارش انعکاس ایلام؛ ولی‌اله ناصری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام در نشست و گفت‌وگوی مجازی اصحاب رسانه و مطبوعات استان در گروه کار، کرامت و پاسخگویی با بیان اینکه پویش «با انرژی» تا ۲۱ هفته ادامه دارد، گفت: طرح پویش «با انرژی» برای بهینه‌سازی مصرف برق از نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

وی افزود: این پویش در راستای کنترل و دعوت به فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف برق در حوزه خانگی، اداری، تجاری و سایر حوزه‌ها است و مکمل برنامه مدیریت مصرف برق در سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام، ادامه داد: مشترکین با کاهش هر کیلووات مصرف نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ می‌توانند تا سقف بیست هزار ریال پاداش دریافت کنند و از سویی با شرکت در پویش با انرژی از جوایز ارزنده این پوش بهره‌مند شوند ضمن اینکه مردم ایلام سال گذشته ۱۴۵ میلیارد ریال پاداش کاهش مصرف برق را دریافت کرده‌اند.

ناصری در ادامه در خصوص شاخص پیک مصرف برق خاطرنشان کرد: نیاز مصرف برق در استان بیش از ۵٠٠ مگاوات است و این میزان در سال گذشته ۴۷۵ مگاوات بوده است.

وی بیان داشت: در این راستا باید بتوانیم کنترل مناسبی بین عرضه و تقاضا داشته باشیم و تمامی دستگاه‌هایی که در کشور مصرف کننده انرژی هستند رشد منطقی حدود ۲ درصد را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام، اظهار داشت: در خردادماه سال جاری رشد ۱۵ درصدی مصرف انرژی تجربه شد و این میزان متناسب با رشد بیش از ۷ سال در سال‌های نرمال کشورهای پیشرفته دنیا است.

وی تصریح کرد: در استان نزدیک به ۲۷۰ هزار مشترک در حوزه‌های مختلف داریم که در حوزه خانگی پرمصرف‌ترین‌ها مشترکین در مناطق گرمسیری هستند.

این مقام مسئول، یادآور شد: نسبت به الگوی مصرف در مناطق شمالی استان ۳۰۰ کیلو وات ساعت و در مناطق جنوبی تا ۲ هزار و ۵۰۰ کیلو وات ساعت و در مناطق گرمسیری ۴۰۰ کیلووات ساعت است و در مجموع جزو استان‌های پرمصرف هستیم.

وی اضافه کرد: در همه مناطق ۵ درصد از مشترکین ما بیش از ۲ برابر الگوی مصرف و چندین برابر الگوی مصرف استفاده می‌کنند که با توجه به گرمای هوا که پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۱ تا ۱/۵ درصد درجه بیش از سنوات گذشته است، این میزان بیشتر هم خواهد شد.

ناصری عنوان کرد: با توجه به گرم شدن کره زمین، گرمترین سال‌ها را تجربه می‌کنیم بالاترین پیک معمولا در مردادماه اتفاق می‌افتد در حال حاضر پیک سال قبل شکسته شده و عملاً به مرز هشدار رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه لازم است مردم در ساعات اوج مصرف برق ۱۲ تا ۶ بعدازظهر و ۸ تا ۱۱ شب مصرف خود را کاهش دهند، بیان داست: امسال ۱۸۰ اقدام در راستای کنترل و مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل برق ایلام همچنین گفت: در سال پیش رو ۷۸ هزار مگاوات نیاز به برق در کشور وجود دارد و این در حالی است که در یک بررسی کارشناسی ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات نسبت به نیاز مصرف، ناترازی وجود دارد که عبور از پیک مصرف برق در استان نیازمند همراهی مشترکان است.

وی به تغییر ساعات کاری ادارات اشاره کرد و ادامه داد: در ساعت ۶ صبح شاهد رشد مصرف ۳۰ درصدی هستیم اما محدودیتی برای تامین انرژی در این ساعات نداریم و در پایان ساعات اداری که ۱۳ است با کاهش ۶۰ درصدی مصرف روبرو هستیم که خوشبختانه همراهی خوبی در این بخش صورت گرفته است.

ناصری متذکر شد: لازم است در ساعات اداری مدیران دستگاه‌های اجرایی، دیزل ژنراتور و مولدهای خود را به مدار بیاورند یا با کاهش بار سرمایشی و همچنین نور روز بتوانند ۳۰ درصد کاهش را داشته باشند چرا که تاکید ما در ادارات رعایت الگوست.

وی به مصارف بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تنش آبی در تابستان، پروانه‌هایی جهت برداشت آب زیر ۱۹ ساعت برای کشاورزان صادر شده است.

مدیرعامل شرکت برق ایلام، در پایان گفت: با تشکیل سامانه ساما عملاً محدودیت‌های برداشت از منابع آبی اعمال شده است و در تابستان به میزان ۵ ساعت چاه‌های آب را برای برداشت و پمپاژ آب محدود می‌کند که در زمینه مصرف آب و پیک برق همترازی وجود داشته باشد و به ازای آن ۱۹ ساعت برق رایگان به کشاورزان اهدا می‌شود.

 

  • نویسنده: فریبا میرزایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

انعکاس ایلام | پایگاه تحلیلی خبری