شما اینجا هستید

آخرین اخبار سایت » دنیا معجونی از مشکلات است

به گزارش انعکاس ایلام؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام امروز سه شنبه ۱۵ اسفندماه در آئین تجلیل از فعالین ملی عرصه احسان و نیکوکاری که در حسینیه حضرت زینب ایلام برگزار شد، گفت: براساس فرهنگ دینی انفاق، تشکر از انسان‌هایی است که بر ما حقی دارند.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی انفاق جایگاه ویژه‌ای دارد، خمس درآمد مازاد بر مصرف سالیانه فرد یا یک پنجم چیزهای دیگری است که به حد نصاب برسد و باید به حدی باشد که خمس بر آن تعلق بگیرد.

امام جمعه ایلام، ادامه داد: واژه انفاق جدا از خمس و زکات است و بحث درآمد افراد مطرح نیست، در کنار جهاد با جان، جهاد با مال قرار گرفته است که این انفاق در راه خدا ارزش پیدا می‌کند که جهاد کننده به عنوان مجاهده فی سبیل‌الله مطرح می‌شود.

کریمی‌تبار خاطرنشان کرد: برای انفاق کننده فی سبیل‌الله واژه ایثار می‌تواند مصداق باشد یعنی چیزی که انسان خود نیازمند آن است ولی دیگران را بر خود ترجیح می‌دهد.

وی تصریح کرد: آنچه در فرهنگ ما مطرح است انفاق از داشته است؛ مال و فرزند زینت زندگی دنیاست و انفاق زیبایی آن است.

امام جمعه ایلام، اضافه کرد: آنچه نیاز اساسی انسان را برطرف می‌کند آب و غذاست و اگر ما توانستیم از مال و فرزند به عنوان نماد قدرت برای ارتباط با خدا استفاده کنیم و برای قیامت به کار بگیریم این کار ماندگار می‌شود.

وی اظهار داشت: کارها و امورات نیکی همچون نماز، انفاق، گروه‌های جهادی و امدادرسانی به دیگران که ماندگار می‌شوند و امیدبخش‌تر است.

کریمی‌تبار اضافه کرد: مال و دارایی دنیا که زینت زندگی فرد است نباید انسان را از یاد خدا و ذکر او که همان نماز است، غافل کند.

وی یادآور شد: خاصیت دنیا این است که معجونی از مشکلات است و هر کس به شکلی درگیر آن است نباید سرمایه‌ی وجودی انسان که می‌تواند پلی برای ترقی و رسیدن به خدا باشد سیر نزولی به سمت جهنم پیدا کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان، متذکر شد: طبق گفته خداوند باید از اموالی که خداوند در اختیار ما قرار داده انفاق کنیم، بعضی از افراد در شرایط مالی خوبی قرار ندارند ولی واسطه خیر بین سرمایه‌گذار و نیازمند می‌شوند.

وی همچنین گفت: بعضی افراد وقت خود را برای خدمت به کار خیر گذاشته‌اند و از مشکلات مردم گره‌گشایی می‌کنند و رفع نیاز و مشکلات بندگان فرصتی است که خداوند در اختیار ما قرار می‌دهد.

کریمی‌تبار گفت: فرصت خدمت به مردم یک نعمت و سنت الهی است و اگر قدردان این نعمت نباشیم این لطف از انسان سلب می‌شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در استان ایلام حامیان چند برابر ایتام هستند و تمام ایتام حامی دارند که این یک فرهنگ ارزشمند است در حالی که کمک کننده و کمک گیرنده ناشناس هستند و کار را برای رضای خدا انجام می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان به امام جمعه ایلام، ادامه داد: در استان ایلام مشکل اصلی کار نیست بلکه فرهنگ کار کردن نداریم و باید تلاش کنیم کارهای درون‌خانه‌ای را به سمت یک فرهنگ فراگیر سوق دهیم.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم با تهاجم‌فرهنگی دشمن مقابله کنیم ساده‌ترین و موثرترین کار این است که در خانه بیکار نباشیم چون شخص بیکار در فضای مجازی و ناهنجاری‌های آن، دین را هم از دست می‌دهد، در کنار کار اقتصادی و کمک معیشتی کار فرهنگی و مذهبی انجام دهیم.

در ادامه این آئین زارع مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: هر جا اسمی از خدمت در استان می‌شود حتماً یک پای کار، خیرین و گروه‌های جهادی هستند.

وی افزود: خیرین و گروه‌های جهادی بازوی حمایتی نهادهای حمایتی در کمک و مساعدت نسبت به محرومین هستید.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام، ادامه داد: چند سالی است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با مشارکت نهادهای کمیته امداد و بهزیستی با هدف اینکه بتواند تقدیر و تجلیل از زحمات خیرین و گروه‌های جهادی داشته باشد که به صورت شبانه‌روز و بدون چشم‌داشت و منتی از جان و مال و اعتبار و آبروی خودشان می‌گذرند برای اینکه بتوانند کمکی به افراد نیازمند انجام دهند، این آئین تجلیل را تدارک دیده است.

زارع خاطرنشان کرد: استان ایلام استان محرومی است، متاسفانه عدد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان بسیار بالاست و با توجه به بودجه و محدودیت‌هایی که نهادهای حمایتی با توجه به وضعیت اقتصادی و محدودیت بودجه که در جامعه داریم نمی‌توانند خدمات بیشتری را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: گروه‌های حمایتی و جهادی نقش بسیار مهمی دارند که بتوانند افرادی که تحت پوشش دارند و یا کسانی که تحت پوشش آنها نیستند را مورد حمایت قرار دهند و این عزیزان سنگ صبور مشکلات مردم هستند، خیلی از افرادی که به ما مراجعه می‌کنند و ما به گروه‌های جهادی و خیرین و نیکوکاران معرفی می‌کنیم با آغوش باز و تا جایی که توان داشته باشند آنها را می‌پذیرند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام، اضافه کرد: در حقیقت شما بازوی حمایتی و اجرایی مجموعه‌های نهادهای حمایتی هستید در کمک و مساعدت نسبت به محرومین، که فقط خداوند می‌تواند جواب این تلاش‌ها و زحمات شما را بدهد.

وی در ادامه گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام فعالیت‌های زیادی را در حوزه خدمت‌رسانی انجام داده است که برخی از سرفصل‌های آن عبارت است از توزیع بسته‌های معیشتی، توزیع نوشت‌افزار، تهیه وسایل گرمایشی و سرمایشی، پک‌های حمایتی از دانش‌آموزان کنکوری، حمایت از زائر اولی‌های مشهد، تهیه جهیزیه و لوازم ضروری برای افراد کم‌بضاعت و نیازمند، همکاری بیش از ۱۵۰ موکب در اربعین با ستاد اجرایی فرمان امام، حمایت از بیماران صعب‌العلاج، کمک به زوج‌های نابارور، حمایت از خانواده‌های سه‌قلو و چندقلو، حمایت از مناطق محروم در قالب طرح تحول توانمندسازی، برنامه‌های دندان پزشکی و پزشکی در مناطق محروم، تعمیر منازل مسکونی افراد نیازمند بوده است.

 

  • نویسنده: فریبا میرزایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

انعکاس ایلام | پایگاه تحلیلی خبری