شما اینجا هستید

آخرین اخبار سایت » آب و چالش های پیشِ رو!
نویسنده : فرزاد شیرزاد

انعکاس ایلام؛ شاید تا چند وقت پیش اگر می گفتند جنگ آینده بشر برای آب است زیاد قابل هضم نبود ولی امروز به عینه مشاهده و به وضوح قابل درک است که شاید بزرگترین چالش زندگی بشر و شرط حیات در کره خاکی ” آب ” است.

گرچه حدود ۷۰ درصد از سطح کره زمین را آب تشکیل می دهد اما آمارها از حدود ۳ درصدی شیرین بودن آن حکایت دارد که البته این ۳٪ نیز بطور کامل یا قابل شرب نیستند و یا در دسترس برای استفاده بصورت شرب قرار ندارند!

کشور ایران بعلت قرار گرفتن در مناطق گرم، خشک و بری و… یکی از مناطق کم برخوردار از لحاظ منابع آبی هست و در این میان استان ایلام نیز بعلت دوری از دریاها و رودها و رودخانه های دائمی، نداشتن سرچشمه های غنی آبی و … و همچنین بعلت تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و چرخش از اقلیم سردسیری به گرمسیری و … با چالش جدی آب روبه رو شده و بیشتر نیز خواهد شد.

در این میان شهر ایلام که در دامنه کوهستان قرار دارد و از پهنه دشت های وسیع دور است، به همین علت با فرار آب های زیر زمینی بسمت دشت های مجاور مواجه است که با توجه به قرار گرفتن سمت شیب کوهستان به سمت دشت های عراق ، عملا از دسترسی به آب های زیر زمینی بطور صدرصدی محروم است و این مزید بر مشکلات مذکور می باشد.

منابع تامین آب شرب شهر ایلام محدود و هزینه استحصال آب از اکتشاف و استخراج تا پمپاژ، انتقال، شست شو، گند زدایی، بوگیری، میکروب زدایی، رسوب گیری، سبک سازی، شکاندن سنگینی آن، ذخیره سازی و … تا قابل شرب شدن و در دسترس قرار گرفتن برای عموم بعلت بعد مسافت منبع آن از سد ایلام و مسائل جغرافیایی و زیست محیطی و اجتماعی خط انتقال ، بسیار زمان بر، هزینه بر و مدام در معرض حوادثِ منجر به قطعی آب است.

گذشته از موارد فوق، چند فاکتور مهم فرسودگی خط انتقال و آسیب های بالقوه این خط، مشکلات برقی محتمل و رشد جمعیت شهری، عمودی شدن منازل و رشد چند طبقه ای آنها ، فرسودگی شبکه آبرسان شهری و هدر رفت درصدی از آب شرب شهری، توسعه نامتوازن جغرافیای شهری و همچنین پروتو گرافی جغرافیای شهر ایلام و عدم جدا سازی آب شرب از مصارف غیر شربی از جمله عوامل چالش برانگیز آب در شهر ایلام هستند که البته برای رفع بخشی از این موارد باید زمان و هزینه های فراوانی صرف شود تا درصدی از آنها رفع گردد.

اما اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر و شتاب گیری آن طی ماه های گذشته در موضوع احداث خط انتقال جدید، نوسازی و باز سازی بخشی از شبکه انتقال از دو محل سد و گل گل بعنوان تنها منبع تامین کننده آب ایلام، احداث، تقویت و یا نوسازی ایستگاه های پمپاژ، تغییر حجم خط انتقال و افزایش آن ، ایجاد مخازن جدید در سطح شهر ایلام بخصوص در مناطق مشکل دار، مطالعه توسعه تصفیه خانه ایلام از جمله اقدامات صورت گرفته و یا در دست اجرای ابفای استان ایلام است که می تواند بخشی از مشکلات قطعی و یا افت فشار حاکم در برخی مناطق شهری شهر ایلام را مرتفع کند.

اما حقیقت و اصل موضوع همان صرفه جویی و مصرف بهینه و تعبیه تانکر آب در جهت ذخیره سازی آب است که قبل از هر گونه قطعی از سوی آبفا نیز اعلام و اطلاع رسانی می شود.

جالب است شهروندان بدانند که اگر یک روز کامل آبرسانی از استحصال ، انتقال ، تصفیه و… صورت بگیرد و فقط یک ساعت برق قطع شود و یا حادثه غیر مترقبه ای رخ دهد که این چرخه را همان یک ساعت مختل نماید ، برای یک روز مشکل حدی قطع ، افت فشار و … در سطح شهر پیش خواهد آمد و شاید ۲۴ ساعت طول بکشد که این عیب بطور کامل مرتفع شود.

پس اصل و اهم اقداماتی که شهروندان باید و باید رعایت کنند همان صرفه جویی در مصرف و ذخیره سازی است.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

انعکاس ایلام | پایگاه تحلیلی خبری