شما اینجا هستید

یادداشت » روزنه امید در دل ناامیدی!
گروه : یادداشت

انعکاس ایلام؛ زکات جز واجبات دین و یکی از راه های مبارزه با فقر و یاری رساندن به نیازمندان است که در دین مبین اسلام به آن بسیار تاکید شده است.

همچنین یکی از آثار اجتماعی زکات، دفع انواع بلاها می باشد که مردم در کنار صدقه، به این مهم توجه و آن را بجا می آورند.

زکات علاوه بر اینکه سبب از بین رفتن فقر در جامعه می شود، موجب طهارت جسم و مال انسان می شود. کشاورزان، دامداران، اصناف، بازاریان و… در طول سال، زکات خود را پرداخت کرده و اندوخته ی برای یاری رساندن به نیازمندان و فقراء جامعه می شود.

ترویج فرهنگ پرداخت زکات

 به سبب ظرفیت های ایلام، این استان یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری در کشور است که می توان با ترویج فرهنگ پرداخت زکات به کاهش فقر در استان کمک کند.

هر چند آنطور که باید پرداخت زکات در ایلام به خوبی فرهنگ سازی نشده است اما سالانه در قالب محصولات کشاورزی، دام، پول نقد و غیره به اداره زکات استان پرداخت و صرف کمک به محرومان می شود.

در سنوات گذشته و سال جاری، تعدادی از خانواده های مددجویان کمیته امداد مناطق محروم ایلام از طریق پرداخت زکات، صاحب شغل پایدار شده و نیازمندی های آنها به این نهاد حمایتی کاهش یافته است.

زکات موجب افزایش رزق و روزی می شود

رسولی، یکی از کشاورزان شهرستان دهلران در گفت و گو با خبرنگار راسان خبر می گوید؛ پرداخت زکات موجب برکت در زندگی من شده است. خشکسالی خسارت بسیاری به محصولات کشاورزی اهالی روستا وارد نموده اما باغات من خسارت زیادی نداشته و دلیل آن پرداخت به موفع زکات بوده است.
وی افزود: تا قبل از این زیاد به پرداخت زکات اعتقاد نداشتم. اما با شنیدن آثار برکت آن از ائمه جمعه  و … به زکات و فواید مهم آن پی برده ام و این مهم امروز موجب افزایش رزق و روزی در زندگی من شده است.
او میگوید؛ همسرم بیمار در بیمارستان بستری و موعود پرداخت زکات محصولات کشاورزی رسیده بود. شاید باور نکنید اما فرزندان و من از مادرشان قطع امید کرده بودند. اما حالا او هم در کنار ما به کشاورزی مشغول است.
یدالله ادامه می دهد؛ در فصل برداشت محصول، به موقع سهم زکات خود را پرداخت می کنم تا خانواده از بالای طبیعی و بیماری در امان باشند.
وی عنوان می کند؛ اکثر کشاورزان منطقه از نحوه پرداخت زکات اطلاعی ندارند. انها را راهنمایی می کنم اما نیاز است مسئولان در این راستا فرهنگ سازی کنند.
ایمانی، دیگر کشاورز ساکن دهلران می گوید؛ در حال کاشت محصول بودم که مار بزرگی از داخل کشت ها بیرون آمد. صبح زکات محصولات را پرداخته کرده بودم. با دیدنش به خدا پناه بردم. و از گزند نیش مار در امان ماندم.
او پرداخت زکات را وظیفه شرعی مردم بخصوص دامداران و کشاورزان می داند و معتقد است مانند صدقه هزاران بلا را از انسان دور می کند.
سالار ادامه می دهد؛ سال گذشته دو راس گوسفند به اداره زکات ایلام اهدا کردم و مادر همان دو گوسفند امسال چهارمین بره را به دنیا اورده و این از اثار برکت پرداخت زکات است.
وی معتقد است، با پرداخت زکات باقی اموال بیمه می‌شود و از طرفی خداوند برکت فراوانی به مال ما وارد می‌کند.
زلیخا مادر دهلرانی که تحت پوشش کمیته امداد است، می کوید؛  پسر بزرگم سرپرست خانواده و بیکار بود. او همیشه دغدغه زندگی ما را داشت. سال گذشتهاداره زکات ایلام۶ راس گوسفند برای درامد زایی به ما داد و این تعداد حالا به ۹ راس افزایش یافته است.
وی افزود: حالا فرزندم صاحب شغل است. دیگر نگران بیکاری او نیستم.
وی عنوان می کند؛ چون از طریق زکات چراغ امید در دل فرزندم روشن شده است، تصمیم گرفته ام امسال مبلغی برای زکات گوسفندان پرداخت کنم تا هم بابت این نعمت خداوند  را شکر کرده و هم  رزق و روزی ما افزایش یابد.

مدیرکل کمیته امداد ایلام در گفت و گو با خبرنگار راسان خبر از ایلام، گفت: زکات علاوه بر اینکه باعث توسعه فرهنگ انفاق و نیکوکاری در جامعه می شود ظرفیت بسیار مهمی برای محرومیت زدایی از جامعه، عمران و آبادانی، اشتغال آفرینی و .. است.

رضا طاهری افزود: خوشبختانه از زمانی که شورای زکات در استان راه اندازی شده است اقبال عمومی به فریضه ی زکات هر ساله در حال افزایش بوده است.

وی تصریح کرد: میزان پرداخت زکات در استان ایلام به عنوان یکی از قطب های زراعی منطقه هر سال افزایش بیشتری می یابد.

مدیرکل کمیته امداد ایلام خاطرنشان کرد: از میزان وجوهات جمع آوری شده ۲۰درصد آن برای اجرای طرح‌های عمرانی مذهبی و ۸۰ درصد آن برای رفع مشکل نیازمندان هزینه می شود.

مدیرکل کمیته امداد ایلام تصریح کرد: زکات علاوه بر اینکه باعث توسعه فرهنگ انفاق و نیکوکاری در جامعه می شود ظرفیت بسیار مهمی برای محرومیت زدایی از جامعه، اشتغال آفرینی و دیگر کارکردهای عام المنفعه اجتماعی است.

طاهری در پایان به تاکید قرآن کریم بر پرداخت زکات اشاره کرد و افزود: واژه زکات همواره در کنار نماز در قرآن کریم ذکر شده و این امر اهمیت این واجب شرعی خداوند را می رساند.

مسئول اداره زکات کمیته امداد استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار راسان خبر در ایلام؛ گفت: طبق آیات قرآن، احادیث و روایات متعدد زکات از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام قدرت نوروزی افزود: پرداخت زکات حقی است که خداوند متعال در اموال مردم قرار داده است و ما موظف هستیم از این اموال که متعلق به خداوند متعال می باشد سهم او را جدا و به فقرا که عیال خداوند هستند پرداخت کنیم.

وی بیان داشت: زکات به معنای طهارت روح، جسم و اموال انسان است که پاکی و طهارت را در همه امور زندگی انسان به دنبال دارد.

مسئول اداره زکات کمیته امداد استان ایلام تصریح کرد: زکات از واجبات الهی است که علاوه بر اینکه موجب از بین رفتن فقر در جامعه می شود، موجب طهارت جسم و مال انسان می شود.

وی با اشاره به برکات زکات، گفت: همانطور که انسان با نماز خواندن به خداوند متعال نزدیک می شود با پرداخت زکات نیز به خداوند تقرب پیدا می کند.

۸۰ میلیارد ریال زکات در ایلام جمع آوری شد

حجت الاسلام نوروزی یادآور شد: تاکنون مبلغ ۸۰ میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شده که از این میزان ۱۲ میلیارد ریال آن مربوط به زکات واجب است.

وی گفت: زکات جمع آوری شده در ساخت مسکن، کمک معیشت خانوارها، تهیه جهیزیه عروس، تهیه لوازم ضروری زندگی مددجویان، اشتغالزایی و .. هزینه می شود.

وی افزود: ۹۲درصد زکات جمع اوری شده صرف امور محرومین و نیازمندان و مابقی آن جهت کمک به ساخت، تعمیر پروژه های عمرانی شامل مساجد و حسینه ها می شود.

حجت الاسلام نوروزی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون و از محل جمع آوری زکات، ۲۵ سری جهزیه، پرداخت ۵۸۲ هزینه درمانی، ۸۱ مورد کمک هزینه تحصیل، احداث ۵۳ مسکن. آزادی ۶ زندانی از زندان های ایلام، مرمت و بازسازی ۴٠ مورد مسکن و توزیع ۴ هزار بسته معیشتی از تهیه و بین نیازمندان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در سال جاری و از محل جمع آوری زکات، ۳۸۴ راس دام جهت اشتغالزایی پایدار به ۳۵ خانواده تحت پوشش کمیته امداد در مناطق محروم استان اهدا شده است.

معافیت مالیاتی برای پرداخت کنند زکات در ایلام

مسئول اداره زکات کمیته امداد استان ایلام گفت: کسبه، بازاریان و اصناف که حبیب خداوند هستند می توانند از مال و درآمد شغل خود که زکات مال التجاره نام دارد و به فتوای برخی مراجع، زکات آن واجب و یا مستحب است زکات پرداخت کنند.

وی بیان داشت: که اگر این افراد زکات مال التجاره خود را به اداره زکات استان پرداخت نمایند این مبلغ در استان هزینه خواهد شد. همچنین مشمول ماده ۱۷۲ قانون معافیت امور مالیاتی می شوند که بعد از پرداخت با مراجعه به اداره زکات استان جهت استفاده از این ماده به اداره امور مالیاتی استان معرفی می شوند.

حجت الاسلام نوروزی ادامه داد: در فصل برداشت زکات (اسفندماه سال جاری) ۱۵ اکیپ از نیروهای منابع طبیعی.، مبلغین زکات، امور عشایری، اداره کل دامپزشکی و جهاد کشاورزی به شهرستان های مهران و دهلران اعزام و اقدام به جمع آوری زکات از عشایر کوچرو می کنند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

انعکاس ایلام | پایگاه تحلیلی خبری