شما اینجا هستید

آخرین اخبار سایت » ۱۴۳هزار هکتار از اراضی طبیعی ایلام جزء آثار ملی است

علیرضا محمدی مدیرکل محیط‌زیست استان ایلام، شامگاه سه‌شنبه ۱ اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگار انعکاس ایلام، گفت: ۴ منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ، کبیرکوه، دینارکوه و کولک در استان ایلام وجود دارد.
وی افزود: قبل از انقلاب تنها یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی طبیعی استان واقع در شهرستان دهلران به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده بود، و بعد از انقلاب مناطق تحت مدیریت و حفاظت و آثار طبیعی ملی استان به ۱۴۳ هزار هکتار افزایش یافته است، در حال حاضر ۷ درصد مناطق ایلام، تحت مدیریت محیط‌زیست ایلام است.
مدیرکل محیط‌زیست استان، ادامه داد: ۴۴ گونه پستاندار، ۲۰۰ گونه پرنده، ۷ گونه خزنده دوزیست و ۴۰ گونه ماهی در ایلام وجود دارد.محمدی خاطرنشان کرد: پلنگ، خرس، قوچ، میش، شغال، کاراکال و گراز از جمله گونه‌های جاندار در زیستگاه‌های حیات وحش ایلام هستند.
مدیرکل محیط‌زیست استان، بیان کرد: خوشبختانه در گونه‌های جانوری در حوزه ایلام، هیچ‌گونه جانداری در معرض خطر انقراض نیست و افعی دم عنکبوتی هم که نمود بیشتری در ایلام و به‌خصوص مهران و دهلران دارد به اسم ایلام ثبت ملی شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته هزینه‌ای در خصوص تغذیه حیوانات حیات وحش نداشتیم چون با توجه به بارندگی‌های خوب، علف مورد نیاز حیوانات در حیات‌وحش تامین می‌شد اما در سال‌های خشک‌سالی در کولک یونجه مورد نیاز برای کل، بز، قوچ و میش در اختیار این منطقه قرار داده شده است.
محمدی اظهار داشت: حفر خندق به طول یک کیلومتر و نصب پایه‌های بتونی به تعداد ۲۰ عدد در محدوده مرز منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ و ساخت و نصب تابلوهای هشدار دهنده به تعداد ۷۰ عدد در محدوده مناطق به منظور حفاظت و ممانعت از تصرف اراضی ملی از اقدامات این اداره کل است.
وی متذکر شد: بحث مبارزه با آفت لورانتوس از ۲ سال پیش برون‌سپاری شده است و این مدت پاکسازی در سطح ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار طی ۳ مرحله در جنگل‌های منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ انجام شده است.
محمدی در پایان گفت: خرید تانکر ۲ هزار لیتری، ساخت ۲ عدد مخزن ۵ هزار لیتری و آبشخور در منطقه کولک، خرید تجهیزات اطفاء حریق در حوزه شمالی از دیگر اقدامات این اداره کل است.به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام؛ غار خفاش، چشمه قیر، چشمه آب گرم دهلران و تنگ رازیانه از آثار طبیعی ملی ایلام هستند.
  • نویسنده: فریبا میرزایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

انعکاس ایلام | پایگاه تحلیلی خبری